Ansökan till Allmän kurs och
Språkåret öppnar åter den 20 juli!

Intervjuer för ansökningar som görs då kommer att hållas på måndag 16 augusti.
Boka i almanackan redan nu!

Allmän kurs – en annan väg att uppnå gymnasiekompetens

Allmän kurs är ett alternativ till gymnasiet och komvux och är en annan väg att uppnå gymnasiekompetens. Du får en annorlunda utbildningsform som är gjord för vuxna, och som ger dig stora möjligheter att påverka studierna. Vi arbetar i små grupper och med hög lärartäthet.

Språkåret – för dig som vill lära dig bättre svenska.

Har du SFI C och vill lära dig mer svenska? Språkåret på Sigtuna folkhögskola är rätt väg för dig!

På Sigtuna folkhögskola får du lära dig svenska av våra kunniga och engagerade lärare, och tillsammans med andra. På skolan kan du också träffa andra människor från hela landet, och kanske träna dina nyvunna kunskaper i en trygg och tillåtande miljö. Du får intyg efter varje läsår.

Notera:

• Ange i ansökan om du är intresserad av plats på internatet.
  • Vi har endast heltidsstudier dvs studier måndag-fredag 08.50-15.20.
  • Våra kurser är studiemedelsberättigande från CSN. Det stöd du får beror på om du är över eller under 20 år.

Med din ansökan måste vi också ha:

• kopia tidigare betyg från grundskola/gymnasieskola/komvux/folkhögskola
  • om du arbetet:anställningsintyg (folkhögskolan validerar heltidsarbete 9 månader eller mer)
  • namn och telefon till referensperson (ej vän eller anhörig)

Har du frågor? Ring oss på 08-592 583 00 eller maila till: info@sigtunafolkhogskola.se

Om Sigtuna

Sigtuna folkhögskola ligger i pittoreska Sigtuna stad med sitt myller av caféer och charmiga smågator med färgglada hus. Här finns butiker, parker, strandpromenader och mycket natur. Runt Mälaren hittar du fina badplatser på gångavstånd. Inom räckhåll har du också ett rikt kulturliv i både Stockholm och Uppsala.

Sigtuna grundades år 970 och är Sveriges första stad. Idag, mer än tusen år senare, är Sigtuna fortfarande en internationell mötesplats. I omedelbar närhet finns det fyra slott och 10 naturreservat med olika livsmiljöer och naturvärden. Här kan du besöka kyrkor och ruiner, slott och torparbyar samt Sveriges minsta rådhus, promenera på Sveriges första gågata ”Stora gatan” – platsen för Sveriges födelse. Här stod Erik Segersäll år 970 och pekade ut var Sigtuna stad skulle byggas.

Hitta till oss

Sigtuna folkhögskola

Manfred Björkquists allé 20
19331 Sigtuna
tel: 08-592 583 00

Från Arlanda

Från Arlanda tar du dig till oss på ca 20 minuter med taxi.

Med kollektivtrafik:
SL Buss 583, byte i Märsta till buss 575. Kliv av vid hållplats ”Sigtuna folkhögskola”.

Från Stockholm

Med kollektivtrafik:
Pendeltåg till Märsta station, byte till buss 575 mot Sigtuna och Hällsboskolan. Kliv av vid hållplats ”Sigtuna folkhögskola”. Från Stockholms central tar resan ca en timme.

Med bil:
Kör E4:an norrut och sväng av vid Sigtuna/Märsta. Fortsätt i ca 12 kilometer på väg 263. Efter 12 kilometer sväng av vid rondell mot ”Sigtuna centrum” och följ skyltarna ”Hotellslinga S”, som leder dig fram till Sigtunastiftelsen. Passera Sigtunastiftelsen och Humanistiska läroverket innan du svänger av vid skylten ”Sigtuna folkhögskola”.

Parkering:
Det finns en parkeringsplats vid receptionen. Det kostar ingenting att parkera hos oss.

Från Uppsala

Med Kollektivtrafik:
Ta Upptåget från Uppsala centralstation till Knivsta station byt till buss 183. Kliv av vid hållplatsen ”Sigtuna folkhögskola”. Beräknad restid ca 45 minuter.

Med bil:
Kör väg 255, (gamla Stockholmsvägen). Vid Skälsta sväng av på väg 263. Efter ca 30 kilometer sväng av vid rondellen mot ”Sigtuna centrum” och följ skyltarna ”Hotellslinga S”, som leder dig fram till Sigtunastiftelsen. Passera Sigtunastiftelsen och Humanistiska läroverket innan du svänger av vid skylten ”Sigtuna folkhögskola”. Beräknad restid ca 40 minuter.

Parkering:

GPS-Koordinater

Koordinater (RT90)
X: 6612218.373, Y: 1606820.144 — (Manfred Björkquists allé 20, Sigtuna)

Koordinater (WGS84)
Lat: 59.61515359841755, Lon: 17.698030471801758 — (Manfred Björkquists allé 20, Sigtuna)