Studera och bo på folkhögskolan

Här finner du samlad information om våra internat, frågor om CSN, vår studeranderättsliga standard och skolans alkohol- och drogpolicy.

Om boende

Det är många som vill bo på skolans internat och alla kan inte garanteras plats. Du som sökt och fått besked om internatplats har fått en länk för inbetalning av 500 kronor som en första delbetalning. När den är betald har du säkrat en plats på internatet. Denna deposition betalas inte tillbaks om du tackar nej till din utbildningsplats.

Internatet är beläget i Västergården och Gamla Västergården. De flesta platserna finns i dubbelrum, så var beredd på att du kommer att få en rumskompis. Den som kan uppvisa någon form av officiellt intyg på behov om enkelrum har förtur till sådant (skicka in antingen med post eller som PDF till info@sigtunafolkhogskola.se).

Du kommer några veckor innan din utbildning börjar få ett mejl med kontrakt för påseende och information om vilka regler som gäller för internatet samt hur det går till när du ska hämta ut nyckel och skriva  på kontraktet.  Inflyttningsdag är söndagen innan din utbildning startar.

Första hyran betalas in i samband med att du flyttar in. Det kommer en hyresavi ungefär en vecka efter skolstarten, därefter betalas hyrorna månadsvis.

Hyresavierna kommer att skickas digitalt som en PDF till den e-postadress du angivit i din ansökan, det är därför mycket viktigt att du har angett rätt e-postadress i din ansökan. Håll även uppsikt på din skräppost, det är alltid ditt eget ansvar att betala hyran i tid.

Väntelista

Om du ansökt, men inte fått plats på internatet finns du med på väntelistan. Det är vanligt att det kommer några återbud i augusti och då fördelas dessa platser. I första hand prioriteras studerande som har bostadsadress bortom pendlingsavstånd från skolan.

Kontraktsskrivning och nycklar

Inflyttning och kontraktsskrivning kommer att ske den 20 augusti kl 14.00-16.00, inne eller ute beroende på väder, i direkt anslutning till vår huvudentré. Vid kontraktsskrivningen får du nyckel och blipp till ditt rum. Vid kontraktsskrivningen kommer du att få träffa rektor och skolsekreterare, lärare, kurator/syv och flera ur personalen.

Skolan bjuder medföljande på en kopp kaffe.

Internatmingel

Söndagen den 20 augusti kl 17:00 får du chansen att lära känna andra internatboende och personal lite närmare. Skolan bjuder på en enkel måltid och vi bekantar oss med varandra. Alla som bor på skolans internat är välkomna till minglet. Kvällen avslutas med kvällsfika i vår matsal Mannfred.

Rummen är möblerade

Rummen på skolans internat är möblerade och vi har ont om plats, så det är inte möjligt att ta med egna möbler. I varje rum finns säng, sängbord, bord och garderob.

Kök

Du ska inte ta med dig köksprylar, tallrikar, glas, bestick. Det finns redan. Varje rum tillhör en korridor och varje korridor har ett gemensamt fullt utrustat kök. Alla boende har plats i kyl, frys samt skafferi för sin egen mat.

Avbokning

Om du av någon anledning inte längre behöver boende på internatet är det viktigt att du meddelar skolan detta så fort som möjligt på info@sigtunafolkhogskola.se.

Kostnad för boende och mat

Månadshyran för en internatplats skiljer sig något mellan rummen och styrs av rummens standard. Billigast är det att bo i dubbelrum med dusch och toalett i korridoren, dyrast är enkelrum med dusch och toalett på rummet, det finns lite olika varianter däremellan. Alla våra internatplatser inkluderar frukost och lunch alla skoldagar (ej helger/helgdagar). Det går ej att hyra endast plats på internatet utan frukost och lunch.

För dubbelrum är kostnaden för boende och mat för läsåret 2023-2024:

• Dubbelrum (enkel standard)1: 4936- 5376kr/månad per person
  • Dubbelrum (modern standard)2: 5596-5706 kr/månad per person

För enkelrum är kostnaden för boende och mat för läsåret 2023-2024

• Enkelrum (enkel standard)1: 5376 kr
  • Enkelrum (modern standard)2: 6366 kr/månad

1 ”Enkel standard” innebär att du har dusch och toalett i korridoren
2 ”Modern standard” innebär att du har dusch och toalett på rummet

Priserna inkluderar frukost och lunch alla skoldagar (ej helger/helgdagar), detta går inte att välja bort. I hyran ingår nytt täcke och ny kudde. Du behöver ta med dig underlakan, kuddvar och bäddlakan.

Enkel karta över skolområdet

Områdeskarta Sigtuna folkhögskola

Studerande­rättslig standard

Skolans studerande­rättsliga standard beskriver dina rättigheter och skyldigheter på Sigtuna folkhögskola

CSN

Här finner du all information om studiestöd

Alkohol- och drogpolicy

Skolans policydokument om alkohol och droger.