Sigtuna folkhögskola på Klimataktion

I samband med Global Week For Future, den utlysta veckolånga klimatstrejken runt om i världen, kommer vår skola att manifestera för klimatet på fredag på Stora torget i Sigtuna. Det viktigaste budskapet i denna massrörelse som engagerar sig i klimatfrågan är: lyssna på forskarna!

Aktionen sker mot bakgrund av att världens ledare är kallade till ett FN-toppmöte om Klimatet, den 21-23 september, där FN:s generalsekreterare hoppas att länderna ska öka sina klimatambitioner. Hittills ser det inte så lovande ut, bland andra EU har svårt att komma överens om att ens nå netto noll i utsläpp till 2050, vilket är väldigt sent.

De skolstrejkande ungdomarna uppmanar nu vuxenvärlden att göra gemensam sak för att visa de politiska ledarna att vi tar klimatkrisen på allvar, och att det är hög tid att de också gör det.