Sagt om Konstutbildningen

– Det är så skönt att det inte finns betyg. Här tittar man på min egen och gruppens process och inte på resultat. Jag är på något sätt en del av ett starkt engagemang kring konsten och i ett förverkligande av det, säger Malin Trillkott, 22 år, från Vallentuna. Där hon tidigare har jobbat med förskola och skapat med barn.

Hon kom till Konstlinjens åk1 för att undersöka konsten och upptäcka sin egen konstnärliga sida. Malin ville verkligen utveckla denna sida hos sig själv och få tillfälle att göra det med likasinnade som också är i samma situation.
– Jag ville inte ha höga krav på att göra det perfekta, utan att få prova mig fram under handledning, säger hon.

Lärarna är bemötande och väldigt avspända så vi får en mycket god kontakt med dem.
Har hon ett önskemål så plockas det upp i undervisningen för att se om det finns möjligheter att göra någonting av det
– Och så får vi vara mycket i ateljén och vi riktigt frossar i konsten, kreativiteten och skapandet, säger hon småleende.
Skolan, med hjälp av sina duktiga studerande, fyller fritiden väl med fotografi- och konstutställningar, video-, film- och musiktillfällen och en hel del sjunger i kör.
Under året har det skapats en Kulturförening på skolan för att få med fler kurser och studerande.
– Vi vill öka intresset för kulturen på skolan, säger hon

Efter detta år vill hon ut och resa, men sen blir det konstskola igen.
– Jag tänker inte släppa taget om konsten för det är alldeles för roligt!
– Här finns inget tävlande, utan alla hjälps åt. Det är skööönt, menar Joel Fransson, 21 år, från Märsta. Innan han blev konststuderande så gjorde han lumpen i Berga i Stockholms skärgård som skyttesoldat på 1:a Amfibieregementet och dessförinnan pluggande han på Risk- och räddningsgymnasiet.

– Efter lumpen brann det i mig för att göra något kreativt och därför blev valet slutgiltigen Konstlinjen, säger han.
Han gillar all konst och har alltid varit kreativ. Konstlinjen börjar med att lära ut grunder och det passar Joel. Han tycker också att det är perfekt att få inblick i ismerna som också gås igenom under året. Men vi målar inte bara, utan jobbar en hel del med skulptur, video och installationer. Alla befinner sig på lite olika nivåer både åldersmässigt och i konsterfarenhet och därför blir utbytet mellan de studerande mycket givande.
– Min största personliga utveckling har nog skett inom krokin och i mitt färgseende. Jag har lärt mig mycket om kulörer, menar Joel.

Framtiden hoppas han innehåller högre konststudier till serietecknare eller tatuerare.
En engagerad lärare i tvåan på gymnasiet gjorde ett besök på Moderna Museet roligt. Han berättade om olika stilar och konstformer.

– Det blev min ögonöppnare för att med tiden söka Sigtuna folkhögskola och börja studera konst, säger Frans Ganneby, 20 år, från Sollentuna.
Då det inte behövdes några arbetsprov låg vägen öppen att söka. Nu har han stannat och studerar på Konstlinjens andra årskurs.
– Det bästa med Konst2, där vi jobbar självständigt med egna projekt, är att det är väldigt fritt och öppet när det kommer till val av projekt och genomförandet av det. Vi handleds en gång per vecka i grupp och enskilt, berättar han.
Skolan har också en god utrustning för både ljud och videokonst. Ett stående inslag är krokiteckning en gång per vecka. Det är det klassiska sättet att öva sin formkänsla – en formmässig gymnastik för hand och hjärna.
En viktig princip i utbildningen är öppenheten mot varandra. Det gör att kreativiteten, menar Frans, smittar av sig på alla och skapar en bra stämning.
Han vill söka vidare till en målarskola, för Konstlinjens år har verkligen gjort honom sugen på konstnärslivet.
– Jag börjar förstå tänket, säger Frans.

– Jag vill gärna jobba med trädgårdsdesign i framtiden, säger Ylva Myrberg, 57 år, från Uppsala.
Ylva har provat på mycket under sitt liv. En period arbetade hon som sjuksköterska, sedan blev det projektledning, både som anställd och i eget företag. Det senare har nog bidraget till att hon tar upp sina konststudier, från unga år, igen.
– Anledningen till att jag började här i Sigtuna var kursens metodik att arbeta med ismerna och att praktisera dem i kursen.
Kursen ger ett djup i mina kunskaper i konstvetenskap och fram för allt får vi skapa och utöva måleriet, menar hon.

För henne har umgänget med en yngre generation varit nyttigt och givit möjlighet till att få ett nytt perspektiv – ett nytt sätt att tänka. Kanske har Ylva själv bidraget med en del erfarenheter på konstlinjen, för hon ger och tar.
Och i framtiden vill hon gärna jobba vidare med något konstprojekt här på skolan.
– Man måste få välja det man brinner för, säger Ylva.

– Jag vill bli dataspelsdesigner eller Concept Artist och vill vara med och skapa det som sen syns och används i färdiga spel, säger en drömsk Niklas Sandberg, 24 år, som är uppväxt i Haninge utanför Stockholm.
Han har haft många småjobb t.ex som butiksbiträde och sålt dataspel, provat på telemarketing för Telia och jobbat som fritidsledare. Just nu går han på Konstlinjens andra årskurs.

Han tycker sig ha fått en chans och tagit den här på skolan.
– Jag känner att jag utvecklar min tecknartalang men det blir mest människor och monster, menar Niklas.

Han valde konstlinjens andra årskurs för att de får jobba med egna projekt, men kan även ta del av åk1 undervisning när det passar. Just nu jobbar han med att skapa en värld som man kan berätta historier om.
– Det är viktigt att få tid att stå på egna ben i en miljö där man samtidigt kan utvecklas tillsammans med kurskamrater och lärare.

Niklas stora dröm är att jobba vidare med de projekt han arbetar med just nu, men han har reservplaner.
– Jag kan även tänka mig att jobba som animatör, eller med barn, tillägger Niklas.

Sigtuna folkhögskola Manfred Björkquists allé 20, Box 92, 193 22 Sigtuna Leveransadress Manfred Björquists allé 20, 193 31 Sigtuna
Tel 08-592 583 00, E-post info@sigtunafolkhogskola.se

Developed by Bob Reklambyrå