Sommarkurs 5-9 augusti 2024

5-9 augusti 2024

Är du nyfiken på att prova yoga eller är du en erfaren yogautövare? Oavsett är du varmt välkommen till årets sommarkurs på Sigtuna folkhögskola.

Under veckan kommer du att få prova olika former av yoga, allt från mer fysiskt utmanande pass till pass med mer fokus på återhämtning och vila.

Varje dag kommer att inledas med pranayama (andningsövningar) och meditation. Vi kommer att ha flera yogapass med olika teman varje dag. Det kommer att finnas tid för reflektion och vila mellan passen. Vi kommer att yoga i det stämningsfulla kapellet på folkhögskolan. Du bor i vackra Sigtuna med naturen och Mälaren utanför dörren och alla måltider serveras i vår trivsamma matsal.

Under veckan kommer du att ha möjlighet att prova moment från de andra kurserna som erbjuds samma vecka.

Vi välkomnar alla oavsett tidigare erfarenhet av yoga eller ej!

Kursinnehåll:

• Hatha Yoga (samayoga)

Samayoga är en yogaform där läraren leder passen intuitivt från hjärtat. Yogan tar dig tillbaka till dig själv för att landa i avslappning, tillit och en känsla av välmående oavsett vad livet ger dig. Samayoga ger balans, fysisk, såväl som mental och känslomässig hälsa. I samayogan använder vi oss av klassiska yogarörelser med inslag av qi gong och pilates.

• Yinyoga

I Yinyogan stannar vi i positionerna mellan 3-5 minuter och vi använder oss av bolster och kuddar för att stötta kroppen. Andningen blir central då vi får tid att komma ner i varv. Genom att inte gå allt för djupt in i stretchen i yinyogan, kommer vi åt bindväven (fascian) då vi håller positionen en längre stund i stället. De flesta positionerna fokuserar på området kring höfter och ländrygg då dessa är särskilt rika på bindväv. I restorative yoga håller vi positionerna ännu längre, väl inbäddade i kuddar och filtar, för maximal återhämtning och vila.

• Yoga Nidra

Yoga Nidra är en guidad meditation där målet är total avslappning. Yoga Nidra kallas även yogisk sömn och utförs liggande i Savasana, död mans position. Tibetanska klangskålar hjälper till att komma till en djup avslappning med sina toner och vibrationer.

Vårt viktigaste verktyg bär vi med oss hela tiden, andningen! Andetaget kommer att vara den röda tråden genom hela veckan.

Malin Lagström

Kursledare denna helg är Malin Lagström som är mediyogaterapeut och utbildad inom Yinyoga, Restorative yoga och Samayoga. Hon är även mindfulnessinstruktör i Mimy-metoden och är utbildad inom meditation i Indien i den indiska traditionen. Förutom yogalärare är Malin medicine magister inom arbetsterapi och arbetar som leg. arbetsterapeut med det egna företaget Vardagsbalans främst med psykisk ohälsa och kognitiva funktionsvariationer.

Kurstider och anmälan

Vecka 32, 5 – 9 augusti, 2024

• Kursen börjar på måndag kl 10.00 med gemensamt fika och  kursstart för alla veckans sommarkurser.
  • Kursen slutar på fredag med gemensam lunch kl 12.00.
  • Alla måltider ingår i kostnaden och dukas upp i vår fina matsal.
  • Du kan välja att bo i enkelrum, dubbelrum eller ej logi.
  • Alla rum har dusch och toalett på rummet, handdukar och lakan ingår.
  • Alla våra sommarkurser har begränsat antal platser. Minsta antal deltagare är 12 personer för att kursen ska ges. Om färre deltagare är anmälda vid sista anmälningsdag kan kursen komma att ställas in.

Sista anmälningsdag: 7 juni 2024

Kostnader

• Kost och logi i enkelrum: 6 575 kr
  • Kost och logi i dubbelrum: 5 595 kr
  • Kost, ej logi: 3 815 kr

Material

Ta med egen yogamatta, ett par kuddar och en filt samt mjuka och sköna kläder och en vattenflaska. Ta gärna med papper och penna då det kommer finnas tid för reflektion och eftertanke.

• Anmälan görs på länken nedan.
    • Var noga med att fylla i alla uppgifter som efterfrågas
    • När du anmält dig kommer du att få ett svarsmejl med meddelande om du fått plats på kursen och det boende du valt.
    • Om kursen är fulltecknad tilldelas du en reservplats.
    • Du säkrar din plats på kursen genom att betala anmälningsavgiften på 500 kr. Betallänk kommer på mejl. Anmälningsavgiften dras av från resterande kurskostnad som faktureras efter sista anmälningsdatum.
    • Anmälan är bindande.

Avbokningsregler

• Anmälningsavgiften återfås ej vid avbokning.
    • Sista avbokningsdag är 25  juni 2024. Vid avbokning senare än detta datum utgår ingen återbetalning.
    • Inträffar förhinder såsom allvarlig sjukdom/olycka återbetalas hela ­kostnaden om giltigt läkarintyg erhålles.
    • Om kursen blir inställd återbetalas hela kostnaden.

Tipsa dina vänner om kursen: