Yllebroderi

Textilfärgning och fritt broderi

Fritt skapande Yllebroderi

Kursinnehåll:

Detta är broderikursen för både nybörjare och vana, där det lustfyllda skapandet och broderandet tillsammans är viktigast.

Vi kommer att skapa våra egna mönster med modern touch och aktuella motiv, samtidigt som vi sneglar åt det historiska. Med dessa mönster kommer vi kunna pryda en väska, etui eller kanske en kudde för den som vill göra något större.

Vi syr på finaste kläde i ull och dekorerar med applikationer av kläde och olika stygn, pärlor och band. Montering får man troligen göra hemma efter kursen.

Eget material tas med till kursen enligt materialförteckning som kommer i god tid innan.

Ann-Marie Alskog

är utbildad i broderi på bl a Västberga folkhögskola och HV (Handarbetets Vänner Skola) på Djurgården. Ann-Marie skriver om sig själv:

”Skapandets glädje överträffar det mesta. Att brodera är dessutom väldigt avstressande och kontemplativt. Men det som ger extra spänning i tillvaron är att använda alla moderna textila material, som går att kombinera med konstsömnad för hand eller eventuellt på maskin. Har broderat med Miaokvinnorna i Kinas bergslandskap i sydvästra Kina, samt guldbroderi i broderiverkstäderna med de manliga proffsen i Indien i Rajastan.”

Kurstider och anmälan

24-26 mars 2023

• Kursen börjar med incheckning på fredag från kl 16.
  • Kursen slutar på söndag kl 14:00.
  • Alla måltider ingår i kostnaden och dukas upp i vår fina matsal.
  • Som gäst på skolan bor du i enkelrum. Alla rum har dusch och toalett på rummet, handdukar och lakan ingår.
  • Alla våra helgkurser har begränsat antal platser. Minsta antal deltagare är 12 personer för att kursen ska ges. Om färre deltagare är anmälda vid sista anmälningsdag kan kursen komma att ställas in.

Sista ansökningsdag: 10 mars 2023

Kostnader

• Kost och logi: 2 790kr
  • Materialkostnad: Självkostnadspris för de färger du använder. Betalas till kursledare på plats. Textilt material meddtages av kursdeltagaren själv.

• Anmälan görs på länken nedan
  • Var noga med att fylla i alla uppgifter som efterfrågas
  • När du gjort din anmälan får du ett antagningsbesked med betalningsinformation.
  • Om kursen är fulltecknad tilldelas du en reservplats.
  • Du har en bekräftad plats på kursen när betalningen är gjord.

Avbokningsregler

• Anmälan är bindande.
  • Sista avbokningsdag är 14 dagar innan kursstart, vid avbokning senare än detta datum utgår ingen återbetalning.
  • Vid avbokning innan sista avbokningsdag återbetalas 90%.
  • Inträffar förhinder såsom sjukdom/olycka återbetalas hela ­kostnaden om giltigt läkarintyg erhålles.

Tipsa dina vänner om kursen: