Expressive singing

Helgkurs 5–7 maj, 2023

En lekfull kurs i sångteknik och personligt uttryck för sångare

Expressive singing

5–7 maj, 2023

Expressive singing, en lekfull kurs i sångteknik och personligt uttryck för sångare.
Kursen är för dig som vill hitta din personliga röst och vill kunna uttrycka dig sceniskt med din sång. Du kommer att få hjälp att hitta din sångtekniska kapacitet och utforska alla dina möjligheter som sångare. Du gör detta genom att sjunga i grupp, unisont och i stämmor, du framför solosånger som du själv valt och får coaching på scen. Vi sjunger i genrerna Soul, Pop, Rn’B, Rock, Visa, Gospel, Jazz, Musikal. Du sjunger till pianokomp.

Förkunskaper

Du behöver inte vara en mästersångare, men en viss erfarenhet av sång är bra att ha för att kunna tillgodogöra dig undervisningen.

Kursinnehåll:

• Lekfulla gruppövningar
  • Körsång/sång i grupp
  • Improvisation i grupp
  • Textbehandling
  • Sångteknik
  • Scenisk gestaltning
  • Individuell coaching i masterclassituation

Kursledare

Lotten Andersson

Lotten Andersson är sångerska och sångpedagog. Hon har arbetat som frilansande sångerska sedan 1980-talet. Hon har spelat in album, turnerat med egna band och sjungit kör bakom många artister på tv, på turné och i skivstudios. Hon medverkade i Les Miserables på Cirkus i Stockholm 1990. Lotten Andersson har musikutbildning bland annat från Framnäs Folkhögskola, Göteborgs Universitet och är certifierad Master Trainer i Estill Voice Training, EVT. Hon har ett stort intresse för scenisk gestaltning och det personliga uttrycket i sång och har arbetat med det på Stockholms Elementära Teaterskola, SET. Hon arbetar som sångpedagog och ensemblelärare på Fryshusets Gymnasium i Stockholm sedan 2001.

Therése Börjesson

Therése är sångpedagog, låtskrivare och musiker. Hon har lång erfarenhet som sångerska och pianist både med sin egen musik och som kompmusiker åt andra artister och har även under flera år sjungit och turnerat med några av Sveriges främsta gospelkörer. Hon är utbildad vid Musikhögskolan i Göteborg och arbetar för närvarande på Fryshusets gymnasium i Stockholm.

Kurstider och anmälan

5–7 maj, 2023

• Kursen börjar med incheckning på fredag från kl 16.
  • Kursen slutar på söndag kl 14:00.
  • Alla måltider ingår i kostnaden och dukas upp i vår fina matsal.
  • Som gäst på skolan bor du i enkelrum. Alla rum har dusch och toalett på rummet, handdukar och lakan ingår.
  • Alla våra korta kurser och helgkurser har begränsat antal platser. Minsta antal deltagare är 12 personer för att kursen ska ges. Om färre deltagare är anmälda vid sista anmälningsdag kan kursen komma att ställas in.

Sista ansökningsdag: 21 april 2023

Kostnader

• Kost och logi: 2790 kr

• Anmälan görs på länken nedan
  • Var noga med att fylla i alla uppgifter som efterfrågas
  • När du gjort din anmälan får du ett antagningsbesked med betalningsinformation.
  • Om kursen är fulltecknad tilldelas du en reservplats.
  • Du har en bekräftad plats på kursen när betalningen är gjord.

Avbokningsregler

• Anmälan är bindande.
  • Sista avbokningsdag är 14 dagar innan kursstart, vid avbokning senare än detta datum utgår ingen återbetalning.
  • Vid avbokning innan sista avbokningsdag återbetalas 90%.
  • Inträffar förhinder såsom sjukdom/olycka återbetalas hela ­kostnaden om giltigt läkarintyg erhålles.

Tipsa dina vänner om kursen: