Hwayung Kang

Konstutbildningen

Snöbarnet och Frifri

Illustrationer från ett bokprojekt

Jag gillar allmänt svensk design och konst i mitt liv, och respekterar många svenska konstnärer. Det var därför jag bestämde mig för att komma till och stanna i Sverige i år.
Temat för mitt konstverk på denna utställning är en blandning av japansk och svensk mytologi. Jag blandade guden “Frigg” (Sverige) och snökvinnan (Japan). Jag skulle också vilja uttrycka förlust och förnyelse genom fantasins och skapandets kraft. Jag skapade den här berättelsen för min lillasyster och alla framtida barn.

Frigg är den högsta av asynjorna, tillika Odens maka och gudarnas drottning.

Hon kan se in i framtiden ock känner alla människors och gudars öden, men hon aldrig berättar vad hon sett.

Snökvinnan är i japansk mytologi ett naturväsen som lockar män med sin skönhet men leder dem in i döden. Det sägs att hennes andedräkt gör allt till is. Hon fick barn med en människa. Men en dag försvann hon från sin man och sina barn.