Skolans elever ställer ut på Liljevalchs vårsalong

Elever på Liljevalchs vårsalong

Sara Borg och Johan Larsson ställer ut på Liljevalchs vårsalong 2020

Sara Borg och Johan Larsson i projektårets ateljé på Sigtuna folkhögskola

Två av skolans elever ställer ut på Liljevalchs vårsalong i Stockholm. Det är Sara Borg och Johan Larsson från konstutbildningens andra år. Här berättar de själva om sina konstverk. Vårsalongen håller öppet till 22 mars 2020.

Sara:

”Jag går nu ett projektår här på Sigtuna folkhögskola efter att ha gått konstutbildningen föregående år. Innan jag började på skolan hade jag inte hållit i en pensel på tio år men med hjälp av lärare och klasskamrater så hittade jag tillbaka till min kreativa sida och måleriet. Nu under projektåret har jag haft chansen att fördjupa mig ytterligare i måleri och även i teckning, som har blivit en stor del av min konstnärliga process. Främst tecknar jag intuitivt vid sidan om ett mer strukturerat måleri, vilket har bidragit till en balans i mitt skapande. Min största inspirationskälla är naturen runtomkring skolan, så en stor del av min process är även att spendera tid ute. Jag har trivts otroligt bra på Sigtuna folkhögskola och utbildningen har gett mig en otroligt bra plattform inför framtiden.”

Instagram: @sarabostudio
Länk till Liljevalchs vårsalong

Organisk mekanik är ett koncept som växte fram under en tre månader lång projekttid under andra terminen på Sigtuna folkhögskola. Då hade jag fascinerats av den organiska formen en längre tid och kom till en punkt där jag ville se vad som hände när det organiska möter det stela och mekaniska. Resultatet blev minst sagt intressant och kom att tolkas på en rad olika sätt av mina klasskamrater.

För mig står organisk mekanik för livet, naturen och människan. Jag ville skapa ett organiskt kretslopp för att påminna betraktaren om naturen och kroppens fantastiska uppbyggnad. Dock är det viktigast för mig att betraktaren får skapa sin egen mening runt verket, då jag tror att man i bilden ser det man behöver se.

Sara Borg med sitt konstverk ”Organisk mekanik”

Johan:

”Jag gick på Sigtuna Folkhögskola första gången 2008-10 och studerade konst båda åren. Två händelserika och stundtals tumultartade år i mitt liv som jag i efterhand ser tillbaka på med värme. Tiden på skolan gav mig vänner för livet, fina minnen och har blivit en plats jag gärna återvänder till. Då behövde jag tid och utrymme att utvecklas som person och se om konst var någonting för mig. Det här läsåret är jag tillbaka på ”Sigge” och går Projektåret för att komma vidare i mitt konstnärskap och göra arbetsprover till konsthögskolor.”

Hemsida: johanglarsson.com
Länk till Liljevalchs vårsalong

Tanken var att skapa verk utan kreativa beslut under processen och därmed skyddas mot tvivel och självkritik. Verken i serien har jag därför valt att kalla Shields. Arbetet börjar med en idé om slutresultatet och hur jag ska komma dit, vilka material jag ska använda och hur de ska användas. En process med tydlig början och tydligt slut. Det känns tryggt.

Shields 4 som nu hänger på Vårsalongen är gjord i flera delar för att spara utrymme. Jag har jobbat med en del i taget och en överblick under arbetets gång är inte möjlig. Helheten ser jag först när delarna sätts upp på väggen.

Lodräta revor från tomma kulspetspennor, tömda på andra verk i samma serie, över vågräta svarta tuschstreck täcker 16 st 56×76 cm stora akvarellpapper. De vita revorna skvallrar om den nötande metod som använts vid tillverkandet av teckningarna. Nötande, enformigt, tidskrävande. Mekaniskt utförande, inte kreativt skapande.

Johan Larssons konstverk ”Shields 4” på Liljevalchs konsthall

Hitta till oss

Sigtuna folkhögskola

Manfred Björkquists allé 20
19331 Sigtuna
tel: 08-592 583 00

Från Arlanda

Från Arlanda tar du dig till oss på ca 20 minuter med taxi.

Med kollektivtrafik:
SL Buss 583, byte i Märsta till buss 575. Kliv av vid hållplats ”Sigtuna folkhögskola”.

Från Stockholm

Med kollektivtrafik:
Pendeltåg till Märsta station, byte till buss 575 mot Sigtuna och Hällsboskolan. Kliv av vid hållplats ”Sigtuna folkhögskola”. Från Stockholms central tar resan ca en timme.

Med bil:
Kör E4:an norrut och sväng av vid Sigtuna/Märsta. Fortsätt i ca 12 kilometer på väg 263. Efter 12 kilometer sväng av vid rondell mot ”Sigtuna centrum” och följ skyltarna ”Hotellslinga S”, som leder dig fram till Sigtunastiftelsen. Passera Sigtunastiftelsen och Humanistiska läroverket innan du svänger av vid skylten ”Sigtuna folkhögskola”.

Parkering:
Det finns en parkeringsplats vid receptionen. Det kostar ingenting att parkera hos oss.

Från Uppsala

Med Kollektivtrafik:
Ta Upptåget från Uppsala centralstation till Knivsta station byt till buss 183. Kliv av vid hållplatsen ”Sigtuna folkhögskola”. Beräknad restid ca 45 minuter.

Med bil:
Kör väg 255, (gamla Stockholmsvägen). Vid Skälsta sväng av på väg 263. Efter ca 30 kilometer sväng av vid rondellen mot ”Sigtuna centrum” och följ skyltarna ”Hotellslinga S”, som leder dig fram till Sigtunastiftelsen. Passera Sigtunastiftelsen och Humanistiska läroverket innan du svänger av vid skylten ”Sigtuna folkhögskola”. Beräknad restid ca 40 minuter.

Parkering:

GPS-Koordinater

Koordinater (RT90)
X: 6612218.373, Y: 1606820.144 — (Manfred Björkquists allé 20, Sigtuna)

Koordinater (WGS84)
Lat: 59.61515359841755, Lon: 17.698030471801758 — (Manfred Björkquists allé 20, Sigtuna)